Civilizaţia de acum: democrația noastră depinde de ea

Despre politeţe, bun-simţ, rasism, dialog, sunt câteva noţiuni din articolul de mai jos. Pot fi acestea teme de dezbatere în cadrul AGRU, sau la noi totul este perfect, iar astfel de lucruri se întâmplă doar acolo, la ei?
Democraţia noastră depinde de aceasta
John Stonestreet & G. Shane Morris/Colson Center/traducere Mirela Coman*
Oamenii ar trebui să fie capabili să discute subiectele din mai multe perspective, respectându-i totodată şi pe ceilalți implicați în discuție. Creștinilor, să arătăm lumii cum se trăieşte fericit.
Democrația presupune ca cetățenii să vorbească între ei. Când nu mai suntem capabili de asta, lucrurile se destramă.
Dacă există o emblemă a isteriei care învăluie politica americană în aceste zile, s-ar putea să fie comedianta Kathy Griffin care a ţinut să arate capul sângeros al președintelui lui Donald Trump. Griffin a avut impresia că gluma ei este un fel de mesaj politic curajos, dar nimeni nu a râs, cu atât mai puțin CNN, care au concediat-o.
Acum Griffin spune că primeÈ™te amenințări cu moartea. Unii comentatori politici i-au făcut însă următoarea afirmaÈ›ie: “dacă nu poÈ›i duce ceva la bun sfârÈ™it Kathy, nu începe”. Dar există un aspect È™i mai urgent al acestei povestiri – discursul nostru politic a dispărut de pe È™ine. Și dacă nu vom reÈ›ine acest aspect, democraÈ›ia noastră nu poate dura.
Au fost proteste violente la U.C. Berkley și Colegiul Middlebury asupra conservatorilor, a candidatului congresului republican din Montana, care ar fi lovit un reporter; ambele părți ale spectrului politic par să fi pierdut comportamentul civilizat și decența.
Niciun incident nu ilustrează mai bine acest lucru decât haosul de la Evergreen State College din Olympia, Washington. Protestele È™i contra-protestele au fost  punctate de blocarea campusului, după care cineva a sunat la 911, spunând că se îndreaptă acolo cu o armă pentru a “executa cât mai mulÈ›i oameni” posibil.
Washington Post afirmă că atât studenții cât și alte persoane umblau cu bâte de baseball, distrugând proprietatea campusului – estimată până acum la o valoare de peste 10.000 de dolari.
Ce a declanÅŸat toate acestea? Aparent, profesorul de biologie Bret Weinstein care a îndrăznit să pună la îndoială aÈ™a zisa “Zi de absență” a Evergreen, care în acest an a implicat elevii albi care au fost rugaÈ›i să părăsească campusul în timpul cursurilor de rasism È™i privilegii.
Acum, fiÈ›i atenÈ›i – Weinstein este progresiv, dar nu a putut vedea faptul că această segregare inversă nu a fost o idee grozavă. Elevii nu numai că nu au fost de acord, dar zeci dintre ei au luat cu asalt clasa”, È›ipând despre rasism, privilegiu alb È™i chiar supremaÈ›ie albă. “Când preÈ™edintele colegiului George Bridges a venit în apărarea lui Weinstein, studenÈ›ii i-au È›ipat È™i obscenități È™i , “Hei hei, ho ho, aceÈ™ti profesori rasiÈ™ti trebuie să plece”.
Frank Bruni – un alt progresist – observă în New York Times că aceÈ™ti studenÈ›i nu protestează deloc; Ei “pregătesc o inchiziÈ›ie”.
Profesorul de la Yale, Nicholas Christakis, È™tie totul despre furia elevilor. ÃŽn 2015, el È™i soÈ›ia lui au fost huliÈ›i pentru că au îndrăznit să pună la îndoială avertizarea È™colară care le spunea elevilor să nu poarte costume de Halloween insensibile din punct de vedere cultural. Vorbind despre Weinstein pe Twitter, el a scris: “[soÈ›ia mea] È™i-a petrecut întreaga carieră” lucrând cu “populaÈ›ii marginalizate”, “iar ei au venit pentru ea”.
Se pare că în campusurile colegiilor moderne nu a mai rămas niciun loc pentru cetățenie – ca valoare preÈ›ioasă. “Din ce în ce mai mult”, scrie Erika Christakis, colegiile au devenit ” locuri de cenzură È™i interdicÈ›ie”.
Sugestia ei pentru studenti? “VorbiÅ£i unul cu celălalt. Libertatea de exprimare È™i capacitatea de a tolera infracÈ›iunea sunt semnele unei societăți libere È™i deschise. ”
Este un sfat bun, dar la rădăcina acestei probleme se află o societate care încearcă să menÈ›ină concepte fragile precum demnitatea umană È™i decenÈ›a, în timp ce de mult timp a abandonat temelia acestor concepte. Și astfel rămâne de datoria creÈ™tinilor să fie modele ale civilizării – prin modul în care se tratează reciproc, în trupul lui Cristos (amintiÈ›i-vă data viitoare când vă aflaÈ›i pe Facebook) È™i cum arată respect È™i iubire față de necreÈ™tini, chiar È™i pentru cei care încearcă să îi hulească pe creÅŸtini.
Asta nu înseamnă că trebuie să fim slabi sau chiar tăcuÈ›i – deloc. Chiar dacă ei continuă să strige, aÈ™a cum spunea Chuck Colson într-un program cu ani în urmă: “Dând mărire lui Dumnezeu ne închinăm È™i, de dragul țării noastre, ar trebui … să refuzăm să fim tăcuÈ›i”.
Pentru că, în cele din urmă, binecuvântarea democraÈ›iei depinde în parte de voinÈ›a noastră de a dezbate lucrurile care contează cel mai mult. Și istoria ne arată că, dacă vom continua să ne pierdem minÈ›ile în acest fel, cineva îşi va pierde în cele din urmă capul – dar de data aceasta, poate pentru adevăr.
*Mirela Coman este conferenţiar la Facultatea de Ştiinţe a Centrului Universitar Nord Baia Mare.